Spil industriens hypnose og sociale manipulation

game_chess.jpgJeg har lidt tidligere lavet et lille indlæg ang. World of Warcraft, her er lidt mere om spil.
Tja de fleste der sikkert læser denne tekst har sikkert spillet et computerspil i løbet af deres liv. Jeg har selv prøvet en del f.eks. også spil typen MUD(multi user dungeon) en gammel tekstbaseret, kommandosprogs orienteret grænseflade. Spillet var en forløber for de fleste on-/offline eventyrs-/krigsspil nu med ultra realistisk grafik, bla World of Warcraft. Spillets "opridelses sted" er Datalogisk Institut på Københavns Universitet (DIKU) her af navnet DikuMud.

Her er en beskrivelse fra et af rummene i DikuMUD(1990):

Main Matrix~
   You are standing on what appears to be an expanse of black
glass. Beneath your feet perfectly straight lines form enormous,
web-like patterns, glowing with a bluish-green light. The sky is
a uniform pale grey, and the horizon seem to be much too close.
(To the east you see:)
lines patterns web~
The lines seem to be shifting slowly, twisting from squares,
to hexagons, to twisted irregular shapes, and back.

the_matrix_movie1999.jpgJamen det lyder da meget ligesom filmen The Matrix(1999). Jeg ved dog ikke om alt sammen kommer fra Sophia Stewart's bog The Third Eye (ikke læst den). Tankevækkende at beskrivelsen af rummet i DikuMud fra 1990 stemmer så godt overens med The Matrix filmenes atmosfære. I øvrigt er The Third Eye baseret på Johannes' Åbenbaring(biblen)(dk:Johannes' Åbenbaring)(eng:Revelation) Hvilket også er temaet i The Matrix. Ordet revelation kommer i øvrigt også på den nye Terminator film.(rettelse, det blev en Salvation)

Jeg ved godt jeg her kom lidt rundt om film og bøger, det er faktisk også helt fint, da film industrien, spil industrien, etc.. alle er i underholdnings industrien, der igen er en gren af social manipulation og kultur opfindelse. Ny slags underholdning til den Ny generation, New Age.

Når man begynder at tænke bare lidt mere selv, og f.eks. vender perspektivet 180 grader, så man istedet for at kigge på hvad man selv får ud af spillet og giver spillet tilbage - Kigger på hvad spillet får ud af brugeren og alt afgørende, hvad spillet indprogrammere i brugeren.

Spil er en gammel opfindelse, hvad det startede med diskuteres sikkert stadig. De forskellige spil som skak, kalaha, dam og kortspil er måske de mest kendte spil her i landet. Hvad mon de gamle spil indprogrammere i brugeren ? Hvilken brik ville du selv være på et skakbræt ? Hvilket kort symbolisere dig i kort hirakiet. Alle spil har sin form for social manipulation.

Her er nogle af de mest spillede computer spil i dag.

Quake Wars, Enemy Territory
 - Handling: Krig, mere krig, terrorister fra rummet og stjerne portal.
Call of Duty 4
 - Handling: Danmark, USA og FN i krig mod mennseker de selv vælger er terrorister.
Halo 3
 - Handling: Krig i fremtiden og mod menneskets værste fjende terrorister fra rummet.
Rainbow Six, Vegas
 - Handling: Krigen mod terrorisme, med hjælp fra de kære medier.
   (Rainbow Six eks.: youtube video)

Skydespil har altid været populære, man bruger vold og skyder jo også i disney tegnefilm og andre hollywood fabler. Siden computeren må man sige at skydespil blev utroligt populære, specielt efter det første FPS (First Person Shooter)(eng:FPS).
De første spil der blev rimeligt udbredt i DK er nok Wolfenstein og senere Doom. Spillet Death Race så jeg ikke i DK.
Jeg ser dog skydespil som værende alt indeholdende det at bruge vold og skyde, om det så er med kokosnødder eller laserguidede missiler om det er 2D eller 3D. Realistisk eller urealistisk.


Hvad er spil til for ?
Ja forskere i dag har fundet ud af at man kan lærer meget igennem spil. Ihh, det lyder lækkert, Jamen de samme forskere siger jo også at man ikke tager skade af voldelige spil.
Efter min mening lyder det lettere mærkeligt, at man bliver programmeret af spil og man bliver ikke programmeret af spil. Både og. Hvad skulle vi gøre uden alle de forskere.

Citatet: "Games are widely used as educational tools, not just for pilots, soldiers and surgeons, but also in schools and businesses" fra The Economist.
er taget fra siden: www.seriousgames.dk/php/history.php

Her er forskerne og medierådets bla bla spin: www.medieraadet.dk/html/computerspilsrap/html/sub303.html

Der er selvfølgelig også: www.spilforskning.dk/

Eller hvad med: www1.itu.dk/sw503.asp
og mere der fra: game.itu.dk/itu_infolounge.html - er blevet lukket, se web.archive.org

og imens jeg er i gang med at rette kan jeg lige klistre dette link ind til Militainment.

Alle disse forskere er enige, de er så enige at de bruge samme ord valg, samme sætninger og afsnit. Se så er man godt nok enige.

De er også enige i at jo yngre spilleren er jo mere bliver spilleren programmeret.

Tænk forskerne skriver selv dette:
"Stik mod den hidtidige opfattelse ødelægges børns fantasi af de populære computerspil.
Børn bliver derimod langt mere strategiske i deres tankegang, viser international
undersøgelse." (Carstensen & Vestergård, 2003).

Uha da da, Så spil ødelægger børns fantasi, hvordan ødelægger et skyde spil mon børns fantasi, ja det behøver man vist ikke at være spilforsker for at forstå. Hvilke spørgsmål forbliver ubesvaret i barnets hjerne efter engang skyde spil ?

Det at slå ihjel i gennem et spil gør spilleren mere følelses kold over for det at slå ihjel i det hele taget, hvilket går stik imod den naturlige instinkt ikke at slå ihjel.

Hvordan ser spilforskere på reinkarnation ?
I de fleste spil har man f.eks. flere liv. Hvad giver det af ubesvarede spørgsmål hos barnet ?
Bare rolig: dør man, så kommer man tilbage igen. Tanken er blevet indprogrammeret.

Her er et eksempel om spil i Danmark
Art of Crime og Kids Modern Media og spillet Global Conflict - Palestine.
Dansk Industri er meget glade for Kids Modern Media (Blockbuster eller forretning pdf og Spillet om talenterne pdf)

Prisvindende læringsspil "Global Conflicts: Palestine"
mediawatch.dk/online-spil-utappet-ressource-medievirksomheder
Spillet: www.globalconflicts.eu/

Jubie et lærings spil, det lyder spændende, ihh, man får valgmuligheder i spillet, sikke et spændende indprogrammerings spil.
Hvad tror du indprogrammeringen består af i Global Conflicts ?


game_headset1_mind-control.jpgHeadset 1         neuroheadset_game_headset2_mind-control.jpgHeadset 2

De kommer vidt omkring med deres forskning og når man ser disse modeller: headset 1, headset 2. Så burde det være  indlysende, hvem forskerne forsker for, hint: Hvis forskerne/spiludviklerne vil styre din fantasi, tanker, ideer, etc... er det så et spil for dig eller mod dig ?

Her er en lille artikel fra det internationale:
capcom-sets-brainwash-kids

Her er lidt nyere info omkring spil og militær:
Wii All You Can Be? Why the Military Needs the Gaming Industry
popularmechanics.com: Wii All You Can Be? Why the Military Needs the Gaming Industry
fundet her:
Slashdot.org: Game Technology Helps Drive Military Training

En kommentar til artiklen fra slashdot:
"Just think, one day, the R&D that Nintendo put into Wii bowling could end up influencing basic training [which includes how to kill people]"

Opbygget og organiseret med militær precision.
en.wikipedia.org/wiki/Control_theory(sociology)



metallisk chemtrail vejrtrækning
Nylonmanden

Add comment


Security code
Refresh